uppdatering


 


Nu är vi helt avklippta från Sverige. Nu får vi inte längre se Idol eller svenska Hollywood fruar. Vi befinner oss i England vilket betyder att vi inte har tillgång till Svenskt material pga. upphovsrätten. Tur att jag fick ta med Niklas externa hårdisk som är fulladdad med vänner och sex and the city + ett antal filmer.



Imorgon är det upp kl. 05.00 för att ta bussen till praktiken. Som tur var slutar jag kl. 15.30 vi brukar annars gå till kl. 19.30, ta bussen 19.50 och vara hemma vid 20.30. Det är långa dagar. Tur är att det blir mer ”ledighet”. Idag har jag spenderat ledigheten i sängen tillsammans med min dator och en massa litteratur.

Engelska sjukhus är väldigt annorlunda från de svenska. Här är en lista på vad som skiljer sig.


1. De använder sig av pappersjournaler, ALLT skrivs för hand.


2. Endast en nyckelknippa finns, så alla behöver springa runt och leta efter den för att få tillgång till läkemedlen.


3. Läkemedlen kontrolleras av två sjuksköterskor innan de administreras, ett bra säkert system.  


4. Hygienrutiner är väldigt annorlunda. Vi hade t.ex. ett barn med minstänkt H1N1 virus. Vi använder munskydd, förkläden och handskar innan vi går in till patienten. När vi är klara hos patienten tar vi av oss allting i RUMMET, inne hos patienten. Vi kan till och med stå och prata lite. Inga slussar finns. Varför ska vi då ta på oss skyddsutrustning i huvudtaget?


5. Alla har sina egna uniformer som de tar hem och tvättar. Vi har sett sjuksköterskor åka med dem på bussen. Något som vi fick rekommenderat att inte göra.


6. Sjuksköterskor får inte ta venprov eller sätta pvk.


7. De har en som delar ut mat, några som städar, sjuksköterskorna har olika rank, de kan du se på färgen på deras uniformer.


8. De flesta barn ligger som i korridoren med ett skynke för varje säng så att personalen skall kunna ha mer observation över dem.  


9. När jag tvättar sängar använder man sig av redan spritade trasor som dras upp ur en burk, jätte praktiskt.


I det stora hela går det väl relativt bra. Det är lite svårt med språket, inte att förstå så mycket men att prata. Det är lättare att kommunicera med barnen då man slappnar av på ett annat sätt. Dem är helt underbara. Har träffat många underbara barn, jag funderar även på om det är något jag skulle vilja jobba med i framtiden, vilket är helt emot vad jag trodde innan.


Det är svårt med handledare och personal, de vet inte alls vilken kunskap jag har eller vad de kan förvänta sig av än. Vi används lite som springor men ju mer man själv tar ansvar ju mer får jag göra. Jag måste vara framåt och fråga om jag kan göra, prova, försöka. Jag lär mig mer och mer att våga och visa. Det kommer nog gå lättare vid den andra praktikplatsen då vi har kommit in i systemet och hur de jobbar. Praktiken är dock väldigt intressant. Vi får se hur det går imorgon, då får jag en av minna riktiga handledare. Sedan skall jag även få vara på barnakuten en dag där Emma har praktik och på operation. Nu skall jag lägga mig i sängen och titta på sex and the city.


Det är kul att från alla hemifrån. Sovgott


Kommentarer
Postat av: Ann-Gerd Roos

Har fått din bloggadress nu, det är kul att läsa vad du skriver. Håller med dig att det skiljer sig mycket från Svensk sjukvård, men jag hoppas att under tiden som du är där kan hitta något som du kan ta med hem som är bättre där än här.

Sköt om dig, vi tänker på dig.

Jätte Kramar Ann-Gerd, Arne och Filip

2009-10-02 @ 23:02:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0